Introduktion til konceptet 360° tema:
360° tema er en mulighed til dig, der gerne vil dykke ned og komme hele vejen rundt om et område, der har mange forskellige vinkler. Vi deler temaet op i fire emner. Hvert emne behandles på en session af 1,5 timer.
Det er selvfølgelig optimalt, hvis du kan deltage på alle fire sessioner, men du er også velkommen til at håndplukke den eller de sessioner, som du har mest interesse i.
Appetizer #1: Den menneskelige faktor
Beslutningspsykologi og fravær af rationaler - hvad betyder det for vores evne til at være innovative og tilpasse os nye krav til hastighed? Vi indleder vores 360° tema med et kig på på adfærdsøkonomi: Vi mennesker er ikke rationelle ret længe ad gangen. Homo-økonomicus findes ikke, og det er godt at vide, når vi lægger strategi, sidder i møde eller vil have noget til at ske. Faktisk er det en betydningsfuld basisforståelse, hvis vi skal kunne forandre. Den menneskelige faktor er den, der får ting til at lykkes. Og den der får ting til at løbe ud i sandet.
Vi kommer blandt andet forbi begreber som system 1 og 2, halo effekt, performance oversupply og kalkunkonklusioner.
Kalkunkonklusioner? Beder man en kalkun komme med en prognose for i morgen, vil den - baseret på historiske facts - antage, at det bliver en god dag med masser af mad, hyggeligt samvær med andre kalkuner og en omsorgsfuld bondemand, der sørger for den rette staldtemperatur og den rette strøelse... Men hvad nu hvis i morgen er Thanksgiving?
Vi kan allerede nu røbe, at her har vi mennesker åndelige fællestræk med kalkuner: Vi er rigtig dårlige til at forudsige hændelser, der ikke er indtruffet før.