It-chefer under­vurderer behovet for tiltrækning af talent

Kunden skal i centrum, lyder det samstemmende fra landets it-chefer og deres direktører. Men når talen falder på talent, hører enigheden op. Det viser årets IT i praksis® fra Rambøll og DANSK IT.

Hvis it-cheferne og topdirektørerne skal kunne levere bedst muligt på forretningsstrategien, må kundenærhed og kundefokus forbedres. Den indsats topper prioritetslisten hos både CIOs og CEOs viser IT i praksis® 2017-18. Samme toner kommer fra de CEOs, der står i spidsen for landets mest succesfulde virksomheder, de såkaldte best-practice virksomheder.

It-cheferne og forretningsdirektørerne fremhæver ligeledes effektivitetsforbedringer og digitalisering af produkter og services. Men her holder det symbiotiske forhold også op. En nærlæsning af prioriteterne afslører, at særligt it-cheferne undervurderer vigtigheden af at tiltrække og fastholde talentfulde medarbejdere.

Talentarbejde rangerer lavt

Når Rambøll og DANSK IT spørger forretningsdirektørerne, hvad der skal til for at realisere strategien rangerer talentarbejdet på en fjerdeplads – og en tredjeplads hos best practice-direktørerne. It-cheferne derimod melder ind med så mange andre prioriteter, at talentpleje ryger ned på en 14. plads. ”Bekymrende” siger direktør i Rambøll Management Consulting, Steen Christensen:

- Jeg kan godt forstå, at der er meget, der fylder hos it-cheferne, men det er bemærkelsesværdigt, at tiltrækning og fastholdelse af talent bliver vægtet så lavt. Vi er i en branche, hvor det at få fat i de klogeste hoveder er og bliver en hård kamp, og her må man også være dygtig til at fastholde og videreudvikle de medarbejdere, man nu engang har. Som it-ansvarlig kan man have nok så lang en dosmerliste – hvis ikke man har de rette medarbejdere til at udføre arbejdet på kort og lang sigt, så spænder man ben for sig selv og vil dermed være rigtig dårligt stillet til at levere på strategien, siger Steen Christensen. 

- Det er afgørende, at it-cheferne får kigget grundigt på holdopstillingen og overvejer, om de står godt nok rustet til at løfte morgendagens opgaver. Når virksomheder ser på et talent, så er det vigtigt, at de både kigger på de faglige kompetencer og på de personlige kompetencer. Hvis man skal pege på nogle af faglige talenter, der er stort behov for, så er tendensen, at man især leder efter medarbejdere i laget, der tæller it-arkitekter, projektledere og blandt dem, der for eksempel arbejder med tværgående koordinering. For det er dem, der i høj grad vil blive behov for i fremtiden, lyder det fra Rikke Hvilshøj, adm. direktør DANSK IT.

- Der er naturligvis også behov for fx udviklere - men her er konkurrencen stor, da man er oppe imod virksomheder, der køber og nogle gange har sourcing-aftaler i udlandet. Og her har det danske lønniveau svært ved at følge med. Når det så gælder de personlige kompetencer, så skal talenterne findes inden for den pulje, der er i stand til at bevare overblikket og kan sætte tingene i deres rette kontekst, slutter hun. 

 

 

Om IT i Praksis

For 22. år i træk tager IT i praksis® pulsen på danske private og offentlige virksomheders udbytte og udfordringer ved anvendelsen af it og digitalisering. Rapporten er gennemført af Rambøll Management Consulting i samarbejde med DANSK IT.

Undersøgelsen er baseret på svar fra både it-chefer og topledere samt et repræsentativt udsnit af befolkningen og opnår dermed en enestående bredde og legitimitet. IT i praksis® 2017-18 er foretaget blandt de 1.000 største private virksomheder i Danmark, samtlige kommuner og regioner samt statslige virksomheder. Rapporten giver desuden svar på borgernes holdning til blandt andet digital kommunikation. Flere end 1000 borgere har deltaget i borgerundersøgelsen. 

Læs her hvad medierne skriver om IT i Praksis