Netværksgruppen skal mere end vidensdele – det skal producere

Michael Imhoff Nielsen, næstformand itSMF International, er facilitator for DANSK IT’s netværksgruppe Service Integration & Multisourcing. 

Michael Imhoff Nielsen har arbejdet med IT Service Management, sourcing og projektledelse i mere end 20 år inkl. service level management, business relationship management og supplier management. I de seneste par år er SIAM også dukket op i Danmark som en model og er blevet en naturlig del af hans arbejde. Altid med et end-to-end view af leverede services til aftagerne.

”Jeg er fagligt optaget af alt relateret til IT Service Management inklusive de mange nye initiativer som f.eks. SIAM, men også DevOps, IT4IT og senest VeriSM. Desuden problematikken med at finde rundt i alle disse værktøjskasser, som ofte også inkluderer COBIT, lean, CMMI og mange andre”.

Netværksgruppen Service Integration & Multisourcing er ifølge Michael Imhoff Nielsen aktuelt, da verden bliver mere og mere orienteret mod en ”best of breed” tilgang, hvor man køber ind til formålet.

”Specielt udviklingen inden for cloud computing og den udbredte brug af ”shadow IT” har skubbet til dette. Udfordringen bliver at integrere disse services og sikre, at leverandørerne arbejder sammen frem for at pege fingre af hinanden. Ideelt set vil man med tiden kunne erstatte en service fra en leverandør med en tilsvarende fra en anden ”on the fly”. Der er nok et stykke vej endnu, før vi kan gøre det generelt, men netop for cloud computing ser vi allerede elementer af dette. ITSM og SIAM bliver motoren til at opnå dette”.

Forventer engagerede og aktive netværksmedlemmer

Michael Imhoff Nielsen lægger op til, at netværksmedlemmerne skal være klar på aktiv deltagelse og stort engagement, hvor de besøger hinanden og inviterer eksterne talere til møderne.

”Som netværksmedlem skal du meget gerne ende med praktiske idéer og inspiration, som kan bruges hjemme i din egen organisation. Netværksgruppen vil naturligvis fokusere på emnet SIAM i form af de enkelte medlemmers praktiske erfaringer og viden. Ikke mindst de faldgruber, som man risikerer at falde i vil være i højsædet. Desuden vil vi kigge på det tilgængelige materiale i form af f.eks. den frigivne Body of Knowledge, uddannelse, certificeringer og white papers. Der er f.eks. udgivet white papers fra både AXELOS og ISACA, om hvordan henholdsvis ITIL og COBIT passer ind i en SIAM sammenhæng”.

Men netværksgruppen skal mere end videndele, hvis det står til facilitatoren.

”Det kan også tænkes, at vi vil producere relevante artefakter i form af diverse skabeloner, whitepapers og andet materiale, som kan indgå i andre, større sammenhænge og potentielt kan udgives eller deles med andre medlemmer af DANSK IT eller itSMF. Endelig er det helt oplagt at fortsætte diskussion omkring den standardaftale, der er udarbejdet af DANSK IT, ITB og DITA. SIAM vinklen er ikke helt indarbejdet, som vi har set på tidligere møder. Vi vil også kigge på, hvordan udvalgte emner fra netværksmøderne kan genbruges til På vej hjem-møder for at tiltrække yderligere medlemmer til netværket”.

Michael Imhoff Nielsen, senior medlem af DANSK IT, næstformand itSMF International og senior manager hos Sofigate.

Læs mere om netværksgruppen Service Integration & Multisourcing


Drift og sourcing

Netværk - Tirsdag - d. 3-1-2017

Drift og Sourcing

Dansk IT sætter fokus på drift og sourcing med tre faglige netværksgrupper
SIAM puzzle

Netværk - Tirsdag - d. 8-12-2015

Service Integration and Multisourcing

Bliv en del af en netværksgruppe, som beskæftiger sig med kunsten at samarbejde med flere leverandører. 
Sevices

Artikel - Fredag - d. 2-9-2016

Service Management

Øg dine kompetencer inden for områder som ITIL®, IT Service desk og IT Service Management.