Husker du at realisere gevinsten

Der er for millioner af uafhentede gevinster i danske virksomheder. Blandt andet, fordi flere virksomheder slet ikke udnytter funktionaliteten i deres dyrt indkøbte systemer, lyder det fra DANSK IT, der den 19. september afholder en konference dedikeret til gevinsthjemtagning.

Mere end halvdelen af de danske top-500 virksomheder fortæller i den seneste udgave af undersøgelsen IT i Praksis® 2012, at utilstrækkelige målinger og synliggørelse af gevinster står i vejen for vækst.

Samme undersøgelse konkluderer også, at virksomheder generelt er svagt udviklede, når det gælder disciplinen gevinstrealisering. Og det selvom netop gevinstrealisering er blandt de modenhedsfaktorer, som har størst indflydelse på opnåelse af forretningsværdi.

Det får nu DANSK IT til at holde en konference om problematikken

- Der investeres massivt i it i disse år, men virksomhederne får slet ikke nok ud af deres investeringer. Ofte bruger virksomhederne masser af ressourcer på at sikre sig, at de nu også får den leverance, de har aftalt, men har ikke øje for, hvordan de får realiseret gevinsterne. Der er for eksempel ikke meget økonomi i at have it-system, der lever op til alle kravene i kravspecifikationen, hvis ikke organisationen er gearet til systemet, siger Klaus Kvorning Hansen, formand for DANSK IT.

En af de helt store udfordringer er, at der sker en underudnyttelse af funktionaliteten i it-systemet

- Et klassisk eksempel er, at virksomhederne udvikler og implementerer et time-sags-system. Alle medarbejdere indrapporterer efterfølgende i systemet, men ledelsen bruger ikke systemet, da man har undladt at uddanne ledelsen i at udnytte systemet. Det omvendte kan også være tilfældet. Man har fået et system, der kan en masse ting, men udnytter slet ikke funktionaliteten, fordi man ikke har uddannet medarbejderne nok, fortæller Klaus Kvorning Hansen.

En anden af de store barrierer er simpel modvilje i organisationen, som skyldes, at man ikke har fået overbevist dem, der skal bruge systemet, om at de får noget ud af det. Ændrede arbejdsrutiner og manglende forståelse af nødvendigheden af forandringer, er ifølge IT i Praksis, da også de primære kilder til frustrationer blandt medarbejdere, når it-projekter implementeres.

En tredje af de helt store syndere, når det gælder manglende realisering af gevinster, er ifølge Klaus Kvorning Hansen, at organisation og/eller omgivelserne har flyttet sig så meget, at systemet ikke længere passer.

- Nogle gange har de, der sidder med projektet ikke øje for, at forretningen ændrer sig under projektet. Bliver man i time-sags-eksemplet, kan det være, at virksomheder begynder at lave fastprisaftaler og derfor, at behovet for timeregistrering forsvinder, siger han.

DANSK IT’s gevinstrealiseringsskonference afholdes den 19. september 2013 i København. På dagen vil nogle af de største danske virksomheder løfte sløret for, hvordan de arbejder med gevinstrealisering. Hør blandt andet om SAS, Novo Nordisk og FLSmidth’s erfaringer. På dagen vil Henrik Zangenberg, direktør, Zangenberg & Company, desuden præsentere en DANSK IT-undersøgelse af danske virksomheders erfaringer og planer med gevinstrealisering.