Har du store digitale ambitioner – mens det kniber med realiseringen? Sådan kan du løfte den digitale innovation

Claus Hagen Nielsen, der er kåret som Årets CIO i Danmark og i dag er CIO-rådgiver hos Gartner, er ikke i tvivl om, hvordan danske virksomheder og deres it-organisationer kan blive bedre til at realisere de digitale visioner. Din plan skal være ekstremt operationel, og organisationen skal være moden og trimmet, lyder hans anbefaling i dette interview.

Der er en god og en dårlig nyhed, når det kommer til de danske virksomheders og myndigheders digitalisering: Den gode nyhed er, at digitalisering i dén grad er kommet på agendaen, og at det vrimler med nye teknologier med et enormt potentiale. Det er også positivt, at de digitale ambitioner stiger støt.

Den dårlige nyhed? Det er, at det alt for ofte halter med realiseringen af de flotte digitale visioner. For selvom mange taler om kunstig intelligens, blockchain og i det hele taget om digital transformation, så er det langt færre, der formår at gå fra idéer til handling. Gartners CIO-rådgiver, Claus Hagen Nielsen, beskriver paradokset således:

- Rigtig mange taler om kunstig intelligens, men få gør noget ved det.

Claus Hagen Nielsen blev i 2014 kåret som Årets CIO i Danmark for sin indsats som CIO i COWI. I starten af 2017 skiftede han til jobbet som CIO i Sitecore Corporation, hvorefter han sidste år skiftede til Gartner som rådgiver for de danske og nordiske CIO’s. 

DANSK IT har bedt Claus Hagen Nielsen give et indblik i, hvilke temaer der fylder mest hos CIO’s og it-organisationer her i 2019 – og hvilke temaer, der måske bør fylde mere.

Kunstig intelligens topper suverænt listen
Claus Hagen Nielsen er en af 16 nordiske CIO-rådgivere hos Gartner, der betjener et godt stykke over 300 CIO’s og deres organisationer og på den måde får masser af input. Samtidig bygger han sine udtalelser på Gartners internationale CIO-agenda for 2019, der indeholder svar fra 3.100 CIO’s fra 89 forskellige lande.

CIO-agendaen viser, at CIO’s generelt ikke i tvivl om, hvilke teknologiske trends de først og fremmest vil fokusere på i 2019, forklarer Claus Hagen Nielsen:

- Det er AI, der løber med sejren, og det er helt suverænt. Men når jeg kommer rundt, møder jeg ikke ret mange, som rent faktisk gør så meget ved det. De fleste siger, at de vil gøre noget ved AI, men de gør det kun i en svag grad. Så der mangler noget.

- Hvis man ser på de forskellige teknologitrends, og hvad man kan opnå som virksomhed, så er ikke mindst der, man skal fokusere, hvis man skal bryde lidt ud som virksomhed i forhold til andre, forklarer Claus Hagen Nielsen om, hvorfor der som udgangspunkt er god ræson i, at så mange CIO’s peger på kunstig intelligens som den vigtigste teknologitrend.

Claus Hagen Nielsen

Claus Hagen Nielsen, Gartner.

Derfor kniber det med realiseringen
Mens kunstig intelligens topper Gartners CIO Agenda 2019, så går de følgende pladser til data analytics, cloud, digital transformation og mobile. AI er dog i en kategori for sig selv – i hvert fald i forhold til, hvor meget opmærksomhed CIO’s siger, at de vil give det område. Anderledes ser det ud med de reelle investeringer og de konkrete projekter, der bliver realiseret.  

Claus Hagen Nielsen har et bud på, hvorfor der er dette misforhold mellem, hvad man mener, der skal fokuseres på, og hvad man så rent faktisk ender med at bruge sin tid på i it-organisationerne:

- Jeg tror, at nogen stadig har en opfattelse af, at AI bare er business intelligence. Men nej, det er det ikke. BI hører under data analytics, og det kommer i øvrigt ind på andenpladsen, forklarer Claus Hagen Nielsen og uddyber med at fortælle, at der er flere barrierer for at få udbredt kunstig intelligens.  

Blandt andet har manglen på AI-kompetencer tidligere været en hæmsko, men her går udviklingen heldigvis i den rigtige retning på grund af de værktøjer, markedet kan levere:

- I øjeblikket er der alt for få data scientists, og der er for få, der i det hele taget forstår, hvad alt det her går ud på. Men teknologien løber hurtigt, og modenheden forbedres i de værktøjer, der er. Det gør, at man som en almindelig bruger kan begynde at bruge værktøjer til systemerne med basis i algoritmehjælp. Du begynder at kunne træne AI-systemer, og det gør, at du kan få en helt anden hastighed på, forklarer Claus Hagen Nielsen til DANSK IT.  

Der skal mere fokus på virksomhedens operating model
Claus Hagen Nielsens anbefaling til de danske CIO’s er, at man i langt højere grad skal fokusere på at sikre, at virksomheden rent faktisk er gearet til at kunne rykke på de nyeste teknologiske muligheder i takt med, at de opstår, og efterhånden som man spotter nye muligheder i markedet.

- Hvis jeg skal drage en parallel, så nytter det altså ikke noget at lægge en strategi og så tro, at man nu er klar til at løbe, hvis dem, der skal løbe, ikke har nogen løbesko.

Arbejdet med den digitale transformation begynder måske nok med strategier og visioner, men det er helt essentielt, at man også får styr på det meget konkrete og operationelle. Det er virksomhedens ’operating model’, der skal i fokus, forklarer Claus Hagen Nielsen.   

- Man skal gøre det operationelt. Det handler om at bryde forretningsstrategien ned til det, jeg kalder en ’it game plan’ og så oversætte den plan til en operationel model.  Claus Hagen Nielsen understreger, hvorfor netop denne øvelse er afgørende for succesen: 
- Hvad er det, der skal levere i forhold til din strategi? Det skal en operating model.

- Det er det digitale forretningselement og ikke mindst behovet for agilitet, der driver det her. Her tror mange, at de nu skal de blive agile ved at arbejde på en anden måde og levere på en anden måde. Når man så har fundet ud af at arbejde med DevOps og Scrum og så videre, så begynder man at kigge på også at skulle ændre organisationen. Det er der, man når til; man glemmer, at der er rigtig meget andet.

Det nytter altså ikke noget at lægge en strategi og så tro, at man nu er klar til at løbe, hvis dem, der skal løbe, ikke har nogen løbesko.
Sådan kan du gribe arbejdet an
Øvelsen med at etablere den nødvendige operating model kan gribes an på mange måder, og det er også en pointe, at alle virksomheder og organisationer er forskellige og derfor har forskellige behov. Samtidig er der dog en række grundlæggende mekanismer og strukturer, man bør tage højde for, når man udarbejder en operating model. 

Gartners bud på en operating model indeholder ni forskellige komponenter, der er forbundet med hinanden. Claus Hagen Nielsen kommer med et eksempel:

- Når man begynder at arbejde med arbejdsmetoder og organisationsstrukturer, så skal man også begynde at se på talenter; har vi de talenter, vi skal bruge? Hvis ikke, så må vi begynde at se på sourcing og på, hvilke værktøjer, vi har, på vores governance og på, hvordan vi finansierer og måler. Det hele hænger sammen.

Gartners model:  
Gartner - the nine components

Modenheden er også afgørende
Claus Hagen Nielsen fremhæver, at det samtidig er vigtigt, at man får klarlagt, hvordan det står til med it-modenheden i forretningen.  

- Nogen tror, at når man har lavet strategien og har ændret lidt på organisationen, så er det ellers bare at gå i gang. Så er det, at de finder ud af, at den maskine, de har – organisationen – simpelthen ikke er moden og trimmet til det, den skal i gang med.    

Hvad er problemet ved at have en organisation, der ikke er moden?

- Problemet er, at så kører man i hegnet. Du opdager pludselig, at du ikke kan levere på det, du gerne vil.  

- Det handler i høj grad om at få trænet forretningen i forståelsen af det digitale og at få lavet de processer, der gør, at man kan arbejde sammen. Det er det, der skal modnes. 

Gartners egne modeller omkring modenheden peger på, at man skal op på ’level tre’ ud af fem mulige niveauer for at have en modenhed, der gør, at man kan eksekvere på de digitale strategier. Det kniber det desværre med, forklarer Claus Hagen Nielsen:

- Rigtig mange organisationer ligger typisk på 2,2 eller noget i den stil, så der er et stykke vej endnu, før de når op på 3. Det svarer lidt til, at ens bil ikke er klar til den rejse, man skal ud på. 

Er det forklaringen på, at man eksempelvis ikke ser så mange AI-projekter realiseret?

- Ja, det er det, lyder det fra Claus Hagen Nielsen, der samtidig tilføjer, at der mange steder også er en udfordring med, at der ikke allokeres nok budget til de digitale initiativer:

- Budgetterne på globalt plan stiger med 2,9 procent i vores seneste survey. Men der sker så det, at it-organisationerne bliver bedt om at spare på deres basisbudget - ellers får de ikke penge til det digitale. Derfor dækker de 2,9 procent heller ikke behovet.

- Nogle gange oplever jeg, at der ikke er sammenhæng mellem, hvad forretningen siger i forretningsstrategien og årsrapporten, og hvor meget budget der så rent faktisk er sat af til, at man kan transformere sig digitalt. 

Jeg møder alt for mange CIO’s, der har alt for travlt. Det går altså ikke, hvis kaptajnen render forvirret rundt på hele skibet. Han er nødt til at blive oppe på broen og have overblikket.
Danmarks digitale styrke
Claus Hagen Nielsen mener dog, at danske virksomheder i en global kontekst har gode muligheder for at være helt fremme med den digitale innovation:

- Vi har en meget dygtig arbejdsstyrke, så vi kan mange ting selv og er ikke helt så afhængige af at source innovative kræfter ind. Vi ligger godt fremme på vores evne til at innovere og vores evne til at rykke på nye muligheder. 

Det er ifølge Claus Hagen Nielsen ikke mindst vigtigt, fordi mange CIO’s og it-organisationer oplever, at eksempelvis kultur og kompetencer er barrierer for digitaliseringen. 

- I vores CIO Agenda 2019 kan vi se, at halvdelen af de medvirkende CIO’s melder tilbage, at kultur er den største forhindring for fremdrift. Det er en ny opgave på it-direktørens bord at få brudt vanetænkningen, og det skal ske sammen med HR-direktøren.  

Sådan kommer du i gang
Claus Hagen Nielsen, der selv har en baggrund som CIO, kender alt til CIO’ens mange udfordringer og dilemmaer. Han er derfor heller ikke i tvivl om, hvordan danske virksomheder og deres it-organisationer kan blive bedre til at føre de digitale ambitioner i livet: Din plan skal være ekstremt operationel, og organisationen skal være moden og trimmet. 

- Det gælder helt klart om at få en meget operationel it game plan. Det hjælper ikke at have noget højtflyvende noget, der ikke er brudt ned i nogle aktiviteter og heller ikke er afstemt med forretningen. Det er ekstremt vigtigt. 

- Så man skal finde ud af, om man rent faktisk har den operationelle plan, der er nødvendig for at drive det her. Har man de rigtige talenter, har man processerne, har man systemerne og så videre. Det skal afklares, inden man kaster sig ud i alt for mange prøveklude. 

- Hvis man får de ting modnet, hjælper det rent faktisk også i forhold til dilemmaet med budgettet, fordi man undgår at brænde for mange penge af på en ineffektiv struktur og på nogle projekter, der måske kunne være drevet anderledes eller måske ganske enkelt ikke var nødvendige. Din plan skal være ekstremt operationel.

Kaptajnen skal have overblikket
Claus Hagen Nielsen reflekterer samtidig over, hvad, han mener, er et grundlæggende problem for danske CIO’s og it-organisationer:

- Jeg møder alt for mange CIO’s, der har alt for travlt. Det går altså ikke, hvis kaptajnen render forvirret rundt på hele skibet. Han er nødt til at blive oppe på broen og have overblikket.  

- Det er vigtigt at have nogle ressourcer, der kan hjælpe en til at lave strategier og operationelle modeller, og som kan være med til at sikre interaktion med forretningen. Du bliver simpelthen nødt til at have overblikket og overskuddet til at kunne komme ud og tale med forretningen.

Claus Hagen Nielsen anbefaler, at CIO’s udser sig nogle konkrete eksempler på digital transformation i forretningen og så sørger for at vise dem frem for den administrerende direktør i virksomheden og ikke bare finansdirektøren, som mange it-direktører typisk referer til. 

- Der er ikke noget så stærkt som eksemplets magt, og at man kan vise noget frem og sige ’hvad nu hvis vi gør sådan her?’. Du skal sikre dig taletid hos den øverste ledelse, lyder det fra Claus Hagen Nielsen.

 

Det hjælper ikke at have noget højtflyvende noget, der ikke er brudt ned i nogle aktiviteter og heller ikke er afstemt med forretningen. Det er ekstremt vigtigt.

Fremtidens it-organisation

Nyhed - Tirsdag - d. 4-12-2018

Podcast om fremtidens it-organisation: Fem eksperter giver deres bud på formlen på succes

Alle er enige om, at fremtidens it-organisationer skal være innovative og progressive. Det svære spørgsmål er, hvordan man bliver det? Vi har bedt fem eksperter give deres bud på formlen på succes. Lyt til podcasten her.
Netværk CIO

Netværk - Torsdag - d. 23-5-2019

Strategisk netværk: CIO's

Strategisk netværk for CIO's er et eksklusivt netværk for it-beslutningstagere med fokus på strategisk ledelse.