Modul 1: 1-2. marts 2017 – Digital transformation og ITs ændrede rolle
Dette modul tager udgangspunkt i de teknologiske og forretningsmæssige forandringer, som organisationer oplever, og der fokuseres på, hvad det betyder for IT-medarbejdere med et ledelsesansvar. Den første dag arbejdes der med den digitale transformation og IT-organisationens ændrede rolle. Den anden dag er fokus på, hvordan ledere og IT-medarbejdere i stigende grad bliver en integreret del af organisationens arbejde med digitalisering og forretningsudvikling.
Dag 1
9.00 – 9.30 Velkomst og deltagerpræsentation Pernille Kræmmergaard
9.30 – 12.00 Digital transformation og IT lederroller Pernille Kræmmergaard
Den teknologiske udvikling betyder nye måder at anvende IT på i organisationer, og udnyttelse af de digitale muligheder kræver nye måder at organisere på både internt og eksternt for at imødekomme nye konkurrencemæssige landskaber. Dette stiller nye krav til IT lederens rolle og kompetencer - dette vil være omdrejningspunktet for dette indlæg, hvor deltagerne vil diskutere indholdet i forhold til egen ledelsespraksis.
12.00 – 13.00 Frokost
13.00 – 13.45 IT funktionens rolle og organisering Pernille Kræmmergaard
Det er forskelligt fra organisation til organisation, hvilken rolle IT-funktionen spiller og indtager – en rolle som har betydning for virksomhedens evne til at udnytte og lede de digitale muligheder. Indlægget vil præsentere forskellige roller for IT-funktionen, som vil blive diskuteret i relation til deltagernes egne IT funktioner og nuværende og fremtidige kompetencekrav og ledelsesrum.
13.45 – 14.45 Gruppearbejde om IT ledelse og IT funktionens rolle Pernille Kræmmergaard
14.45 – 15.00 Pause
15.00 – 16.00 IT-ledelse – digitaliseringens udfordringer Torben Ruberg, CIO, Falck
Med udgangspunkt i praktiske erfaringer fortæller Torben Ruberg om de udfordringer, som Falck arbejder med som følge af øget digitalisering. Han belyser også, hvordan man som IT-leder kan tage udfordringerne op og proaktivt arbejde med den øvrige organisation om de digitale muligheder.
Dag 2
9.00 – 9.30 Opsamling fra dagen før og dagens program Pernille Kræmmergaard
9.30 – 10.30 Teknologi ledelse og Innovative digitale teknologier og trends
Pernille Kræmmergaard
Digitaliseringen har resulteret i markante ændringer i den måde man arbejder med kunder og forretning på. Der kommer løbende nye teknologier, nye services og dermed nye måder at arbejde med og håndtere kunder på. Det er vigtigt, at alle brancher når denne erkendelse og derfor tager vi fat i nogle af disse teknologier, deres betydning og anvendelse.
10.30 - 12.00 Internet of Things og Smart Connected Products Pernille Kræmmergaard
Teknologi og IT bliver mere og mere integreret i produkter og services. Dette stiller nye krav til den interne organisering og nye strategiske valg. Deltagerne vil få en bedre viden om smart connected produkter (IoT) og services samt hvilke implikationer dette kan medføre. Derudover vil de blive præsenteret for hvordan en industrivirksomhed som Vestas har grebet udviklingen an.
12.00 – 13.00 Frokost
13.00 – 14.00 Digitalt lederskab og transformation Pernille Kræmmergaard
Den digitale transformation er forbundet med en række markante forandringer for både samfund, virksomheder, organisationer, kunder og individer. LEGO er en af de virksomheder, der har arbejdet med at tilpasse sig og drage fordel af digitaliseringen. Vi ser på, hvad LEGO har gjort for at klare sig godt i deres digitale omstilling og hvilke ledelsesmæssige og organisatoriske kompetencer, de har trukket på.
14.00 – 14.15 Pause
14.15– 15.00 IT og Digitalisering til både effektivisering og innovation –
den ambidekstrale udfordring Pernille Kræmmergaard
Som følge af digitaliseringen er det ikke længere tilstrækkeligt at anvende IT til at automatisere og effektivisere eksisterende processer. IT forventes også at skabe forretningsmæssig værdi og bidrage til nyskabelse og innovation i virksomheden samtidig med, at IT bliver en til stadighed større del af produkter og services. Disse to udviklinger stiller krav til virksomhedernes generelle evne til innovation og effektivisering på samme tid, og specifikke evne til at lede og udvikle IT funktionen og mindsettet således, at IT og digitaliseringen sikre gode vilkår for at kunne bidrage til begge.
15.00 – 16.00 Gruppearbejde og take-aways Pernille Kræmmergaard
Modul 2: 5-6. april 2017 – IT-Ledelse og nye kompetencer
Dette modul tager udgangspunkt i de ledelsesmæssige kompetencer, som IT-medarbejder får behov for i arbejdet med organisationens øgede digitalisering. Modulet fokuserer på nogle af de nye udfordringer, man som leder oplever, og hvordan de takles. Derudover arbejdes der på dette modul med nogle af de ikke-tekniske kompetencer, man skal have for at sikre succes med digitaliseringen.
Dag 1
9.00 – 9.15 Velkomst og program for modulet Søren Juul Pedersen
9.15 – 11.00 Ledelseskompetencer og it-lederroller Søren Juul Pedersen
Indledningsvist vil deltagerne blive præsenteret for, hvad der kendetegner IT-ledelse og hvilke kompetencer, der er væsentlige at besidde i en stadig øget digital kontekst. Dernæst stiller der skarpt på forskellige roller som IT-lederen kan varetage i virksomheden. Deltagerne for rig mulighed for at arbejde med rollerne i forhold til egne erfaringer og praksis.
11.00 – 12.30 Ledelse og motivation af specialister og teknikere Lars Rune Christensen
Indlægget ser på, hvad der skaber motivation og diskuterer udfordringerne ved at benytte forskellige motivationsfremmende faktorer i forhold til specialister og teknikere. Dernæst ser vi på sammenhængen mellem beslutningsprocesser og den enkelte medarbejders motivation.
12.30 – 13.15 Frokost
13.15 – 14.30 Gruppearbejde om ledelse og motivation Lars Rune Christensen
14.30 – 14.45 Pause
14.45 – 16.00 Ledelse af outsourcing og distribuerede organisationer Lars Rune Christensen
Flere og flere IT-aktiviteter bliver globalt distribueret, hvilket stiller IT-organisationer over for nye udfordringer og muligheder i forbindelse med globalt distribueret samarbejde. Når driften og udviklingsprocesser flyttes helt eller delvist ”offshore” opstår der nye udfordringer, hvor de involverede kan blive udfordret på viden, færdigheder og kompetencer.
Dag 2
9.00 – 9.15 Opsamling fra dagen før og dagens program Søren Juul Pedersen
9.15 – 10.45 Sense-making og forandringsledelse Jette Bondo
I det daglige arbejde med ledelse af IT- og digitaliseringsprojekter er det vigtigt at skabe mening for arbejdet blandt sine medarbejdere. Evnen til at skabe forståelse for sine medarbejdere vil være afgørende for projektets succes. Med udgangspunkt i Karl Weicks sensemaking teori rettes der fokus på, hvordan der skabes denne forståelse, samt hvordan denne teori kan bruges aktivt indenfor forandringer og relationsledelse.
10.45 – 11.00 Pause
11.00 – 12.00 IT- implementering og forandringsledelse Søren Juul Pedersen
Når en organisation står over for implementeringen af nye IT-systemer medfører dette ofte en række organisatoriske forandringer. For at disse forandringer kan blive succesfulde stiller dette krav i forhold til ledelse. Deltagerne bliver præsenteret for forskellige typer af forandringsledelse samt hvilken rolle IT-lederen kan have i den forbindelse.
12.00 – 12.45 Frokost
12.45 – 13.45 Gruppearbejde om formiddagens temaer Søren Juul Pedersen
13.45 – 14.00 Pause
14.00 – 15.15 IT strategi og IT-ledelse Bo Kell Lind
Bo Kell Lind er formand for DANSK IT’s fagråd for Strategi og Ledelse, der har udgivet en anbefaling om udarbejdelse af IT-strategi. Samtidig arbejder Bo som digitaliseringschef og vil bruge sine erfaringer til at belyse, hvordan IT-ledelse i disse år er under forandring.
15.15 – 16.00 Afrunding, evaluering og afslutning Søren Juul Pedersen og Pernille Kræmmergaard
Format:
Kurset gennemføres på 2 x 2 dage
Kursus holdes som eksternatkursus hos DANSK IT.