Kommunerne viser vejen for offentlig it
Danske kommuner kaster sig i stigende grad ud i it-outsourcing og markerer sig med en tiltagende modenhed i deres indkøb. Det fortæller en erfaren it-mand, der her leverer gode råd til kommunale førstegangs-outsourcere.
”Det er på tide at tage skeen i den anden hånd … Det kræver en grundlæggende forandring i den måde, som staten arbejder med it på.”
Innovationsminister Sophie Løhde, har været utvetydig. Der skal ryddes op i statens it, og man skal blive bedre til at udnytte de digitale muligheder. Ministeren kunne eventuelt kaste et blik mod kommunerne, for her er man allerede godt på vej. Det mener Niels B. Rasmussen, der er CCO i GlobalConnect Outsourcing Services A/S.
”Vi har i 2016 set, at kommunerne har fået mere mod på outsourcing. Ikke sådan at forstå, at man pludselig kaster sig hovedkulds ud i kæmpestore projekter. Der er en klar erkendelse af, at outsourcing ikke er svaret på alt, samtidig med at man har besluttet, at det er den vej, man skal. Vi ser kort fortalt en større og større modenhed på det her område,” siger han.
Der er dog stadig kommuner, der tøver med at tage springet. Hvad kan de kommunale førstegangs-outsourcere lære af dem, der har kastet sig ud i øvelsen?
Infrastructure as-a-Service
”Først og fremmest er der mange måder at outsource på. En af de måder, vi har kunnet konstatere størst interesse for det seneste år, er Infrastructure-as-a-Service, altså aftaler, hvor man outsourcer hardware, forbindelser og drift, men stadig bevarer kontrollen over sine systemer. Det er en rigtig sund indgang til outsourcing, hvis man ikke har prøvet det før,” fortæller Niels B. Rasmussen.
Tilgangen betyder, at man kan beholde styringen, overblikket og vigtige kompetencer internt. Samtidig fjerner man en masse bekymringer omkring op-dateringer, indkøb af hardware og ikke mindst sikkerhed.
”Der er stadig en del steder, hvor infrastrukturen ikke lever op til moderne sikkerhedsforskrifter. Nogen har stadig deres servere stående i en kælder, og hvad sker der så ved oversvømmelser? Har man en aircondition, der er up- to-date? Bliver serverrummet forsvarligt serviceret? Den slags bekymringer er det rigtig rart at slippe af med,” forklarer han. Samtidig er fordelene talrige.
”Med outsourcing ved man, at certificeringer og krav til installationer er på plads. Det frigør interne ressourcer til at arbejde med udvikling af systemer i stedet for drift og administration af en måske allerede forældet platform. Man får adgang til moderne enterprise-hardware og -værktøjer samt en vifte af kompetencer, man umuligt ville kunne have in-house. Samtidig er det lettere at introducere nye løsninger og applikationer hen ad vejen, og man opnår en række helt generelle stordriftsfordele,” fortæller Niels B. Rasmussen.
Hybridt set-up
Har man ikke mod på at outsource hele platformen, kan et hybridt set-up, ifølge Niels B. Rasmussen, være vejen frem. Her beholder man det meste internt og outsourcer enkelte projekter.
”Jeg tror, de fleste nok har en fornemmelse af, at man bør komme over på en standardiseret platform. Men af den ene eller anden grund tøver man med at tage springet. Derfor er en anden stor tendens, vi ser, at man starter med at outsource en enkelt løsning og kører den som en slags proof-of-concept. Det kan være et projekt, der har drillet internt eller et nyt tiltag, man ikke helt ved hvordan, man skal gribe an.”
”Det er en lang og dyr proces at gå ind og skifte for eksempel et helt ERP- system. Derfor kan det være en god tilgang til outsourcing at introducere mindre cloud-løsninger, efterhånden som man er klar. Det sikrer dels, at man kan beholde nogle vigtige kompetencer internt. Dels at man kan føle sig frem med en leverandør og få en fornemmelse af, hvordan samarbejdet fungerer,” siger han.
Forbedret sikkerhed
Uanset hvilken vej man vælger, opnår de outsourcing-modne kommuner også en stribe fordele i forhold til sikkerhed.
”Sikkerhed er et meget kritisk område, og flere og flere bliver ramt af cryptoware, DDoS- og virusangreb. Det kan forstyrre driften og måske endda forårsage uoprettelige skader på kritiske data – og det kan betyde alvorlige tab,” fortæller Niels B. Rasmussen.
Men når man outsourcer, får man mulighed for at blive tilkoblet de nyeste teknologier, så snart de er tilgængelige og gennemtestede, forklarer han.
”En professionel outsourcing-partner er hele tiden på forkant med de nyeste teknologier og kan forhindre den slags angreb. Samtidig kan man få en løbende rådgivning om nødvendige og relevante tiltag, fordi leverandøren typisk håndterer mange forskellige typer af installationer,” siger han.
”Jeg tror, de fleste nok har en fornemmelse af, at man bør komme over på en standardiseret platform. Men af den ene eller anden grund tøver man med at tage springet.”
Syddjurs’ nye infrastruktur kører as-a-Service
Syddjurs kommune satser stort på digitalisering. For at nå målene har man blandt andet valgt at outsource infrastrukturen.
Vi ser på det digitale som et konkurrence-parameter, og derfor investerer vi meget i både digital service, automatisering af manuelle processer, Smart City-tiltag og infrastruktur.” Det fortæller Eva Due, der er Chef for Borgerservice og Digitalisering i Syddjurs kommune.
Kommunens infrastruktur-investeringer startede i jorden. ”Vi har haft meget fokus på at sikre en god mobil-dækning og højhastighedsbredbånd til hele kommunen. Det er vi ved at være i mål med, og over 89,3 % af vores borgere har i dag mulighed for at få højhastighedsnet,” fortæller hun.
Sidste år indgik man så en Infrastructure-as-a-Service-aftale med GlobalConnect, der leverer servere og forbindelser samt varetager driften. Systemerne kontrollerer Syddjurs kommune selv.
”I udbuddet lagde vi vægt på både performance og kvalitet; den nye løsning skulle være ligeså robust og drift-sikker som det, vi kom fra. Samtidig var den løbende dialog vigtig. Vi lægger stor vægt på, at vi har en direkte tekniker-til-tekniker snak, så vi ikke skal igennem flere lag for at få hjælp,” fortæller Eva Due.