App-forbrugere læser ikke det med småt

Der er et stort behov for større viden om, hvad man giver tilladelse til, når man downloader apps. Derfor er DANSK IT glad for, at Forbrugerrådet sætter fokus på problematikken i ny kampagne.

Tilsyneladende har en længere række af sager om datalækager ikke rykket ved flertallet af danskernes bevidsthed og bekymring i forhold til den omfattende indsamling af private og personlige data, som de siger ja til på nettet.

Kun 14 procent af app-brugerne læser, hvilke personlige data, de giver fra sig, når de downloader apps til telefon eller tablet. Det viser en ny analyse foretaget af Forbrugerrådet Tænk, hvor man har spurgt 1088 repræsentativt udvalgte danskere om deres syn på privacy.

Forbrugerrådet starter derfor en kampagne, der sætter spot på, hvordan forbrugerne mister kontrollen over dybt private oplysninger.

Læs mere om kampagnen ”Har du tænkt over, at dine apps har frit spil” her (eksternt link)
 
- Det er de færreste, der læser alt det med småt, når de downloader en app. Det har vi derfor gjort for 30 af de mest populære række apps, og vores arbejde viser, at du som forbruger giver tilladelse til, at en række firmaer bag app’en kan tilgå dine personlige oplysninger. De får fx mulighed for at se din kalender og sms'er, bruge dine billeder og se, hvor du befinder dig, siger formand for Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip.

DANSK IT mener, at også virksomheder kan få gavn af kampagnen, idet visse apps på firma-smartphonen kan give uhensigtsmæssig adgang til firmadata.

Note. DANSK IT er medlem af Forbrugerrådets rådsforsamling, der består af en række organisationer og forbrugergrupper.

Offentliggjort på dit.dk den 10. oktober 2014.